اخلاق حرفه‌‌ای و نقش تربیتی معلم در آموزه‌های اسلامی
کد مقاله : 1125-CNF
نویسندگان
اسماعیل جزایری *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
مباحث فراوانی در رابطه با جایگاه ویژه‌ی اخلاق در آموزش و نقش تربیتی و ارزش و اهمیت نقش معلم در سازندگی متعلم در قرآن و نهج‌البلاغه مطرح گردیده است. شغل و حرفه معلمی از حساس‌ترین و مسئولیت‌دارترین شغل‌های اجتماع می‌باشد، بنابراین به اصول اخلاق حرفه‌ای آن باید توجه جدی شود. آن‌چه در فرایند تعلیم و تربیت به دانش‌آموز انتقال می‌یابد، تنها معلومات و مهارت‌های معلم نیست، بلکه تمامی صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او به شاگردان منتقل می‌شود. این مقاله‌ی مروری به شیوه‌ی کتاب‌خانه‌ای انجام شده و به تبیین جایگاه اخلاق و استانداردهای اخلاقی برای معلمان در دو نقش آموزشی و تربیتی پرداخته است و به گزیده‎‌‌ای از دستورات اخلاقی اسلام در ارتباط با اخلاق حرفه‌ای در آموزش و پرورش برای معلمان اشاره می‌کند. معلمان مسؤولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارند و باید از اصول اخلاق حرفه‌ای معلمی آگاهی داشته و به آن پایبند باشند. رعایت اخلاق آموزشی تضمین کننده‌ی سلامت فرایند یاددهی-یادگیری در مدرسه است.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‌ای، آموزش، تربیت، معلم، اسلام
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر