مبانی و باید ها و نباید های اخلاق حرفه ای در آموزش همراه با روایت های تحصیلی |
کد مقاله : 1118-CNF |
نویسندگان |
کیمیا رضایی پور *1، کیمیا رضایی پور2، عادل سلیمانی3 1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه ویژه خواهران 2دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهبد صدوقی 3استاد دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش حاضر ببرسی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای در آموزش و باید ها و نباید های اخلاق حرفه ای در مدرسه با تامل در روایت های دوران تحصیل یک معلم از دوران ابتدایی تا متوسطه دوم است. این روایت ها مربوط به تجارب زیسته خاص محقق با بار مثبت و منفی از دوران مدرسه خود است.این پژوهش یک تحقیق کیفی با رویکرد روایت پژوهی انجام شده است.جامعه آماری آن تمامی روایت های تحصیلی ابتدایی متوسطه اول و دوم یک دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و اخلاق حرفه ای معلمان دوران تحصیل است.در هر پایه تحصیلی یک روایت برجسته و الهام بخش به عنوان نمونه انتخاب شده است سپس تاملاتی بر آن نگاشته است.روش جمع آوری داده ها و ابزار مورد استفاده مقالات مشاهده کتب دوران تحصیل اوراق امتحانی یادداشت ها و دفتر خاطرات دوران تحصیل و حتی مصاحبه با فرد مطلع می باشد .روش تجزیه وتحلیل داده ها کدگذاری متعارف است که تعداد ۲۱۵ کد باز و ۲۶ کد محوری و ۶ کد گزینشی استخراج شد.نتایج نشان داد که ۶ کد گزینشی بر هویت حرفه ای مملمان اثرگذار است.نتایج به دست آمده از پژوهش دریک مدل تحلیلی_استنباطی ارائه شدو حاکی از آک بود که عملکرد تحصیلی مهارت های شغلی و حرفه ای معلم محیط آموزشی و سبک مدیریت اجرایی مدرسه بر هوبت و توسعه حرفه ای معلم موثر است.عوامل موثر بر هویت حرفه ای معلمی ۱۲ سال خاطرات برجسته دانش آموزی و در تعامل با مدرسه و معلم نگاشته و تاملاتی بر هر یک از آنها نوشته شود. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای هویت حرفه ای باید ها و نباید های اخلاق حرفه ای توسعه حرفه ای معلم روایت های دوران تحصیل |
وضعیت: پذیرفته شده |