بررسی روایت‌ها و تجارب زیسته یک دانشجو معلم با رویکرد روایت پژوهی
کد مقاله : 1117-CNF
نویسندگان
فاطمه منوری ورمزانی *
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر تبیین مولفه‌های موثر بر توسعه شغلی معلمی با بررسی روایت‌ها و تامل بر آنها است. چرا که با بررسی خاطرات و روایات دوران تحصیل یک معلم سعی می شود که مولفه‌های هویت حرفه‌ای آینده تقویت شود و از مولفه ها و نکات مثبت الگو برداری کنند و از مولفه ها و عوامل منفی و مخرب بپرهیزند. این پژوهش یک تحقیق کیفی است که دارای رویکرد پژوهش روایی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی روایت‌های دوران تحصیل پایه‌های ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم یک دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان می‌‌باشد که از هر پایه‌ای یک روایت بامفهوم و با هدف انتخاب شده و تاملاتی بر آن روایت نوشته شده است. روش‌ جمع‌آوری داده‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل : مشاهده کتب دوران تحصیلی ، دفتر خاطرات دوران تحصیلی ، گفتگو با خانواده و دو ستان و بعضی از معلمین و حتی مرور خاطرات آن دوران می‌باشد . جهت تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی به دست آمده از این روایات از کدگذاری باز ، محوری و گزینشی بهره گرفته می‌شود . در مرحله تحلیل داده ها 256کدگذار باز به دست آمد سپس درکدگذاری محوری با روند حذف و ادغام در27 محور دسته بندی شدند و در کدگذاری انتخابی در 5 دسته کلی تر قرار گرفتند . نتایج به دست آمده از این پژوهش در یک مدل استنباطی ارائه شد و نشان داد کدهای گزینشی که شامل مهارت‌های معلمی، اخلاق حرفه‌ای، مشکلات نوجوانی، مهارت هی آموزشی و فضای آموزشی می‌‌‌باشد بر توسعه هویت حرفه‌ای معلمان موثر است.
کلیدواژه ها
کلید واژه : هویت،هویت حرفه‌ای معلم،تجارب زیسته،توسعه حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر