تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) |
کد مقاله : 1110-CNF |
نویسندگان |
محمدرضا غزنوی *1، سمانه ایرانی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان 2دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تربیت اخلاقی بخش قابل توجهی از برنامهها و فعالیتهای تربیتی ما را در خصوص نسل آینده به خود اختصاص داده است. تربیت اخلاقی فرایند زمینه سازی و به کارگیری شیوه هایی برای شکوفاسازی، تقویت و ایجاد صفات، رفتارها و آداب اخلاقی و اصلاح یا از بین بردن صفات، رفتارها و آداب غیر اخلاقی در خود انسان یا دیگری است. هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از تربیت اخلاقی در نهج البلاغه است. در این راستا، نکاتی مهم از اندیشههای تربیتی حضرت علی(ع) به استناد شواهد مکتوب و بررسیها عنوان شده و به ابعاد مختلف تربیت اخلاقی در نهج البلاغه پرداخته و نکات تربیتی آن ارائه میشود. در این مقاله به تربیت اخلاقی که از مباحث مهمی است که تمام مکاتب و فلسفه های مختلف در طول قرون متمادی برای آن راهکارهای مختلفی اندیشیده اند، از دیدگاه امام علی (ع) و با تاکید برخطبه ها و نامه ها و حکمت های آن حضرت درکتاب نفیس نهج البلاغه به اختصار پرداخته شد. |
کلیدواژه ها |
تربیت، اخلاق، تربیت اخلاقی، نهج البلاغه |
وضعیت: پذیرفته شده |