تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
کد مقاله : 1110-CNF
نویسندگان
محمدرضا غزنوی *1، سمانه ایرانی2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تربیت اخلاقی بخش قابل توجهی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی ما را در خصوص نسل آینده به خود اختصاص داده است. تربیت اخلاقی فرایند زمینه سازی و به کارگیری شیوه هایی برای شکوفاسازی، تقویت و ایجاد صفات، رفتارها و آداب اخلاقی و اصلاح یا از بین بردن صفات، رفتارها و آداب غیر اخلاقی در خود انسان یا دیگری است. هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از تربیت اخلاقی در نهج البلاغه است. در این راستا، نکاتی مهم از اندیشه‏های تربیتی حضرت علی(ع) به استناد شواهد مکتوب و بررسی‏ها عنوان شده و به ابعاد مختلف تربیت اخلاقی در نهج البلاغه پرداخته و نکات تربیتی آن ارائه می‏شود. در این مقاله به تربیت اخلاقی که از مباحث مهمی است که تمام مکاتب و فلسفه های مختلف در طول قرون متمادی برای آن راهکارهای مختلفی اندیشیده اند، از دیدگاه امام علی (ع) و با تاکید برخطبه ها و نامه ها و حکمت های آن حضرت درکتاب نفیس نهج البلاغه به اختصار پرداخته شد.
کلیدواژه ها
تربیت، اخلاق، تربیت اخلاقی، نهج البلاغه
وضعیت: پذیرفته شده