تربیت مربی حرفهای در دوره پیشدبستانی:دلالت هایی در زمینه برنامه درسی، شرایط،صلاحیتها و ویژگیهای مربیان |
کد مقاله : 1106-CNF |
نویسندگان |
ماندانا فرجی * مشاور زنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور |
چکیده مقاله |
در جهان امروز، بحث در زمینه کیفیت معلمان و مربیان در همه دورههای تحصیلی از جمله دوره پیشدبستانی اهمیت ویژهای یافته است، چرا که کاملاً مشخص شده است که کیفیت عملکرد معلم و مربی، عاملی بسیار تعیینکننده در نتایج و دستاوردهای فراگیران است. به عبارتی، زمانی که یک نظام آموزشی در تربیت فراگیرانی با مهارتهای مناسب و در سطح خوب شکست بخورد، اغلب علت اصلی را کیفیت معلمان و مربیان آن نظام اعلام خواهند نمود. بنابراین، از آنجا که آموزش و پرورش در هر دوره ای از جمله دوره پیش دبستانی امری پیچیده و تخصصی است، لذا شخصی که فاقد آمادگی و صلاحیت کافی و نیز حائز شرایط لازم برای تربیت فراگیران باشد، از عهده انجام آن بر نخواهد آمد. بر این اساس، نوشتار حاضر با علم و آگاهی از اهمیت نقش مربیان پیشدبستانی در تربیت نوآموزان، و با هدف دستیابی به دیدگاهی روشن پیرامون تربیت مربیان حرفه ای و کارآمد در این دوره و با اعتقاد به این موضوع که مربیان با کیفیت، مدارس و مراکز خوب را ساخته و به دنبال آن متربیانی موفق را تربیت می کنند، به بررسی و مرور الزامات، شرایط، ویژگی ها و صلاحیت های مورد نیاز مربیان دوره پیش دبستانی جهت ورود به عرصه تربیت متربیان پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
تربیت مربی، دوره پیش دبستانی، برنامه درسی، صلاحیت های حرفه ای |
وضعیت: پذیرفته شده |