بررسی مبانی اخلاق حرفهای معلم و جایگاه آن در مصوبات تربیت معلم ایران |
کد مقاله : 1105-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد مشهدی * دبیر ریاضی آموزش و پرورش عشایر استان سیستان و بلوچستان |
چکیده مقاله |
نظام تعلیم و تربیت یکی از ارکان مهم هر کشوری به حساب میآید که نقش مهمی در توسعه، پیشرفت و رفاه آن کشور دارد. حوزهی فعالیت معلم محیط مدرسه میباشد و خود مدرسه هم در درون بافت بزرگتری به نام جامعه قرار گرفته است. در چنین فضایی معلم روابط متعددی با عوامل تأثیرگذار در مدرسه برقرار میکند که میزان موفقیت او در حرفهی معلمی تا حد زیادی به چگونگی تنظیم این روابط بستگی دارد. اخلاق حرفهای تعیینکننده رفتارهایی است که در قالب اصول و قواعد اخلاقی بیان میشوند. قواعد اخلاق معلمی در آموزش پرورش کشور در قالب منشور اخلاقی معلمان یا در برخی موارد به صورت وظایف معلمان با صلاحیت های معلمان تدوین شدهاند که کامل و منسجم نمیباشند. یکی از مراکزی که به صورت رسمی به تربیت معلمان و آماده کردن آنها برای حرفهی معلمی اختصاص دارد، دانشگاه فرهنگیان است. بنابراین، تدوین یک منشور اخلاقی برای چنین مراکزی لازم و ضروری است. هدف این مقاله بررسی تحلیلی اخلاق حرفهای معلم و تعیین جایگاه آن در مصوبات و برنامههای تربیت معلم ایران می باشد. اصول در ارتباطهای چهارگانه معلم با خدا، خود، انسانها و طبیعت مطرح شدند و سپس قواعد اخلاقی مربوط به هر کدام از آنها برای حرفه معلمی استنتاج و استخراج شدند. |
کلیدواژه ها |
مبانی اخلاق، اخلاق حرفهای معلم، آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده |