اذعان به ندانستن یا تظاهر به دانستن در حوزه اخلاق معلم و متعلم نسل امروز
کد مقاله : 1104-CNF (R2)
نویسندگان
رضا کریم زاده *
پردیس علامه امینی تبریز
چکیده مقاله
در این مقاله، با توجه به مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام، موضوع اذعان معلم و متعلم به ندانستن در مقابل سوالی که پاسخش را نمی‌داند و پرهیز از اظهار نظر قطعی در مورد آنچه اطلاع کافی از آن نداریم بررسی شده است. در این راستا، با استناد به برخی از احادیث مرتبط با این موضوع و بر مبنای مطالعه منابع علمی و آموزشی معتبر در این حوزه و اذعان صریح برخی بزرگان به نداستن، ریشه‌ها و نتایج پایبندی و عدم رعایت این مولفه مرور و پایبندی به این مولفه، نشانه‌ای از تسلط علمی بیان شده است. همچنین برخی مصادیق امروزی این مولفه در مدارس و دانشگاه‌ها، بررسی و به عنوان مصادیقی از آیه 188 سوره آل‌عمران، معرفی شده‌اند. علاوه بر این، موضوع متعلمان غیرواقعی، به عنوان یکی از چالش‌های امروزی مرتبط با این مولفه اخلاق معلم و متعلم در فضای آموزش مجازی بررسی شده است. در نهایت ضمن آسیب‌شناسی این مولفه اخلاق تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام، راهکارهای پیشنهادی برای سهولت کاربرد آن ارائه می‌گردد.
کلیدواژه ها
اذعان به ندانستن، تظاهر علمی، متعلم غیرواقعی
وضعیت: پذیرفته شده