مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان از دیدگاه اسلام با تکیه ‌بر آموزه‌های شهید ثانی
کد مقاله : 1102-CNF (R1)
نویسندگان
شهلا امینی *
مربی امور تربیتی، دبیرستان بعثت، منطقه باغ‌بهادران، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
اخلاق، خمیرمایه و اساس زندگی معنوی و پایه‌ی اصلی رشد و تعالی حیات انسانی به شمار می‌آید، تا آنجا که حضرت ختمی‌مرتبت (ص) هدف از بعثت خویش را تکمیل و تتمیم مکارم و سجایای اخلاقی در روح، جان و رفتار بشر معرفی نموده‌اند. بخشی از این مکارم اخلاقی مربوط به تعهد و تقید نسبت به مؤلفه‌ها، ضوابط و قواعد انسانی حاکم بر کار و حرفه‌ی افراد است که آشنایی و عمل به آن‌ها، خود، فضیلتی اخلاقی محسوب می‌شود. حرفه‌های مختلف با توجه به میزان حساسیت و همین‌طور وظایفی که نسبت به جامعه دارند، از معیارهای اخلاقی متفاوتی برخوردار هستند. حرفه‌ی معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پژوهش حاضر با هدف بیان مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان از دیدگاه اسلام، به روش کتابخانه‌ای و با الهام از بخش‌هایی از کتاب مُنْیةُ المُرید فی أدَبِ المُفیدِ وَ المُسْتَفید اثر ارزشمند عالم بزرگ «شهید ثانی» انجام‌ شده است. از دستاوردهای آن می‌توان به تبیین مؤلفه‌های اخلاقی معلمان در بعد «فردی» یعنی ویژگی‌های شخصیتی بایسته‌ی معلمی همچون تواضع، آراستگی و خلوص نیت و تبیین این مؤلفه‌ها در بعد «فرآیند یاددهی و یادگیری» همچون آمادگی پیش از تدریس، ایجاد روحیه‌ی پرسشگری، پژوهش و ... اشاره نمود.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‌ای معلمان، شهید ثانی، سخاوت علمی، رعایت مساوات، روحیه پرسشگری.
وضعیت: پذیرفته شده