مروری بر مهم‌ترین ویژگی‌های تاثیرگذار اخلاقی معلم در فرایند یاددهی - یادگیری
کد مقاله : 1099-CNF
نویسندگان
نورمحمد براهوئی مقدم *
عضو هیئت علمی
چکیده مقاله
در حرفه تدریس، تقریبا تمام تصمیم گیری های مهم، مبتنی بر اخلاق و تأملات اخلاقی است و معلم باید تدریس خود را در قالب مجموعه‌ای از اصــول اخلاقی تنظیم کند و موانع پیش رو را بشــناســد. برخورداری معلم از اصــول اخلاقی ســبب می شود که این ویژگی‌ها خود به خود به دیگر کارکنان مدرسه نیز انتقال یابد و آن‌ها هم وی را الگوی خویش سازند و برای رشــد و تعالی خویش، در درون خود و محیط کار تلاش نمایند. هدف این مقاله‌ی مروری که به کمک مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و بررسی کتب و مقالات مرتبط تدوین شده است، مروری بر مهم‌ترین ویژگی‌های تاثیرگذار اخلاقی معلم در فرایند یاددهی - یادگیری می‌باشد. بدین منظور ابتدا اصــول اخلاق حرفه‌ای برای معلمان در تعلیم و تربیت مطرح شــده، ســپس مهم‌ترین ویژگی‌های تاثیرگذار اخلاقی معلم در فرایند یاددهی - یادگیری ارائه شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بر اساس مبانی اخلاق حرفه‌ای معلمی، یک معلم در دو بعد باید خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی بداند. اول، به جهت جایگاه تأثیرگذاری که بر رفتار و افکار فراگیران دارد، باید خود را آراسته به فضایل اخلاقی نماید و بداند موثرترین روش در انتقال ارزش‌های اخلاقی مثبت، آشکار شدن آن‌ها در رفتار واقعی معلم است. دوم، به جهت وظیفه‌ای که در قبال برآوردن نیازهای آموزشی دانش‌آموزان دارد، باید با رعایت حداکثری اصول اخلاقی در انجام وظایف حرفه‌ای، مسؤولیت‌های آموزشی خود را به بهترین نحو به انجام رساند.
کلیدواژه ها
ویژگی‌های اخلاقی، اخلاق حرفه‌ای، معلمان، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده