بررسی اخلاق حرفه ای معلمی در اندیشه های ابن سینا |
کد مقاله : 1098-CNF |
نویسندگان |
ندا نعیمی *1، میلاد محمداوغلی2 1کارشناسی علوم تربیتی, آموزگار ابتدایی,دانشگاه فرهنگیان, اردبیل, ایران 2کارشناسی علوم تربیتی،آموزگارابتدایی،دانشگاه فرهنگیان،اردبیل،ایران |
چکیده مقاله |
اخلاق حرفه ای یکی از اساسی ترین دغدغه های جامعه ی بشری در عصر حاضر است؛ زیرا هر نهاد و حرفه ای برای ادامه ی حیات مشروع خود نیازمند آن است. یکی از حرفه های مهم و اثرگذار در هر جامعه ای حرفه ی معلمی است. به دلیل نقش و مسئولیت مهم معلمی این حرفه همواره مورد توجه و تکریم اکثر اندیشمندان و متفکران بزرگ جهان از جمله ابن سینا بوده است. پژوهش اخیر با هدف واکاوی اخلاق حرفه ای معلمی در اندیشه های ابن سینا انجام شده است. بدین منظور با استفاده از روش کتابخانه ای داده های مرتبط با موضوع گرد آوری شده و با روش توصیفی ضمن بررسی مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمی از دیدگاه ابن سینا، مفهوم اخلاق و اخلاق حرفه ای نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان اینطور نتیجه گیری شده است: ابن سینا به دلیل اهمیت حرفه ی معلمی، کسی را شایسته ی جایگاه معلمی می داند که آراسته به اخلاق حرفه ای معلمی باشد. از نظر ابن سینا مؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمی عبارتند از: صلاحیت علمی، صلاحیت اخلاقی و آراستگی ظاهری. |
کلیدواژه ها |
اخلاق،اخلاق حرفه ای،اخلاق معلمی،ابن سینا |
وضعیت: پذیرفته شده |