راﺑﻄﻪ ى ﺑﻴﻦ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اى ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺪارس اﺑﺘﺪاﻳﻲ
کد مقاله : 1097-CNF
نویسندگان
پوریا رحیمی *1، مهدی اسماعیل نژاد2
1آموزش و پرورش استان کردستان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ راﺑﻄﻪ ى ﺑﻴﻦ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اى ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺷﻬﺮ سنندج اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺮد و زن ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﻳﻲ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ سنندج در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ٩٩-٩٨ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮى ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اى (ﺷﺎﻣﻞ ٣٠ ﻧﻔﺮ ) اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ .اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ دو ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد: اﻟﻒ) ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اى ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﻳﻲ ب) ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﻳﻲ اﺳﺖ.ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺳﺎده و ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎى ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﺎﻳﺶ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎى اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺑﻴﻦ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اى و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺷﻬﺮ سنندج راﺑﻄﻪ ى ﻣﻌﻨﺎ دار وﺟﻮد دارد. از دﻳﮕﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎى اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺷﺎره داﺷﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎى ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ اﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﭘﺬﻳﺮى، ﺻﺪاﻗﺖ، ﻋﺪاﻟﺖ واﻧﺼﺎف، وﻓﺎدارى، ﻫﻤﺪردى ﺑﺎدﻳﮕﺮان و رﻋﺎﻳﺖ واﺣﺘﺮام ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ارزشﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﭼﻨﻴﻦ اذﻋﺎن داﺷﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ داراى اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪاى ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ آنﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﺎﺑﻞ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ اﺳﺖ.
کلیدواژه ها
ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ، اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اى ، ﺻﺪاﻗﺖ، وﻓﺎدارى، ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﻳﻲ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی