الزامات اخلاق حرفه ای برای معلمان مطالعات اجتماعی
کد مقاله : 1095-CNF
نویسندگان
اسدالله مرادی *
عضو هیأت علمی
چکیده مقاله
هر مجموعه‌ی سازمانی دارای کدهای اخلاقی متناسب با ساختار حرفه‌ای خود است که اخلاق حرفه‌ای نام دارد. آموزش و پرورش نیز نظامی حرفه‌ای است و معلمان به‌عنوان افرادی که مسؤولیت تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند وبا توجه به نقش الگویی معلمان، باید از اصول اخلاق حرفه‌ای معلمی آگاهی داشته و به آن پایبند باشند. رعایت اخلاق حرفه ی معلمی تضمین‌کننده‌ی سلامت فرایند یاددهی- یادگیری در مدارس بوده و موجب افزایش تعهد پاسخگویی معلمان نسبت به نیازهای دانش آموزان می‌شود. این مقاله که به شیوه ی مروری و به کمک مطالعه ی کتابخانه ای تدوین شده است بر آن است تا ضمن تبیین الزامات اخلاق حرفه‌ ی معلمی و به طور ویژه الزامات اخلاقی معلمان مطالعات اجتماعی ،اهمیت و ابعاد گوناگون آن را آشکار نماید. مهم ترین مؤلفه های اخلاقی مورد نیاز معلمان مطالعات اجتماعی مواردی مانند؛احساس مسئولیت، رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی ،برتری‌جویی و رقابت‌طلبی، صادق‌بودن، احترام و تکریم دیگران، پرورش تفکر و تعقل، ، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران ،وفاداری،امانتداری ،اخلاص،نقد پذیری،مصرف بهینه،بهره وری سیز،حفاظت از منابع و .... می باشد . با توجه به رسالت اصلی برنامه درسی مطالعات اجتماعی که تربیت اجتماعی دانش آموزان می باشد،رعایت این مؤلفه های اخلاقی توسط معلمین مطالعات اجتماعی ،می تواند امید بخش تربیت نسلی شایسته و آینده سازباشد.
کلیدواژه ها
اخلاق،اخلاق حرفه ای، معلمان مطالعات اجتماعی،الزامات اخلاق حرفه ای،مؤلفه های اخلاقی.
وضعیت: پذیرفته شده