اهمیت و ضرورت اخلاق حرفه ای درآموزش از دیدگاه اسلام |
کد مقاله : 1089-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهدیه افشاری1، محمد قدرتی2، اعظم قیامت3، معصومه پوررجب *4 1کارشناس ارشد کامپیوتر، هنرآموز کامپیوتر، اداره آموزش و پرورش جلگه، استان اصفهان 2کارشناسی ارشد فقه وحقوق، دبیر معارف، اداره آموزش و پرورش جلگه، استان اصفهان 3کارشناس ارشد ریاضی، دبیر ریاضی، اداره آموزش و پرورش جلگه، استان اصفهان 4رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان |
چکیده مقاله |
یکی از مبانی دین اسلام، اخلاق می باشد و هدف از رسالت پیامبر اکرم تکمیل فضایل اخلاقی بیان شده است. نگاه اسلام به اخلاق، نگاهی جامع و در ابعادگوناگون است، یکی از این ابعاد اخلاقحرفهای است. اخلاقحرفه ای به معنای تعهد به اصول وموازین اخلاقی است؛ به طوریکه فرد درهر حرفهای خود را بر اساس ندای وجداندرونی ملزم به رعایت اخلاق بداند حتی اگر تحت نظارت مراجع ومقامات بالادستی خود قرار نگیرد. بدین ترتیب با ریشهدار کردن فرهنگ اخلاق-حرفهای در جامعه، اشخاص در مشاغل مختلف به دنبال کسب رضایت خداوند، رضایت مردم و رضایت از وجدان درونی خودهستند وبه تبع آن همه کارها به بهترین شکل انجام خواهد گرفت و جامعه به سوی رشد،توسعه و اهداف متعالی حرکت و پیشرفت خواهد نمود. در این مقاله نتایج تحقیقات گذشته در مورد اخلاقحرفهای و به طور ویژه جایگاه اخلاقحرفهای در اسلام، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهد برنامه و الگوی دین مبین اسلام در رابطه با اخلاقحرفهای برنامه ای جامع و غنی بوده و با نهادینه کردن آن در جامعه می توان سلامت، رشد و توسعه جامعه را تضمین نمود. در جوامعی کهروح اخلاق در آنها نهادینه شده افراد دارای وجدان کاری بالاتری میباشند و ضمن انجام کارها به صحیح ترین شکل ممکن در کلیه مشاغل، روابط انسانیتر و سالمتری بین افراد حاکم است که باعث افزایش رضایت، آرامش، اعتماد، عدالت و سلامت روانی در بین افراد جامعه میگردد ضمن آنکه مسیر رشد و پیشرفت در جوامع اخلاق محور هموارتر از سایر جوامع بشری است. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای، اخلاق اسلامی، وجدان کاری، جامعه اخلاق محور |
وضعیت: پذیرفته شده |