تاثیر اخلاق ومیزان تعامل مدیران برکارایی معلمان آموزش وپرورش شهرستان قصرقند
کد مقاله : 1086-CNF (R1)
نویسندگان
مجید جشیره *1، نصیر خدیر2، عبدالستار بالال3
1مدرس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان
2کارمند آموزش وپرورش شهرستان قصرقند
3دانشجوـ معلم رشته جغرافیا
چکیده مقاله
هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیررابطه بین رهبری اخلاقی ومیزان تعامل مدیران بازیردستان برکارایی واثربخشی درمدارس شهرستان قصرقندمی باشد. این پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. از بین معلمان ابتدایی شهرستان قصرقند به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی تعداد 150 معلم مقطع ابتدایی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها برای پژوهش حاضر پرسشنامه رهبری اخلاقی (کالشون و همکاران، 2011) و تعامل رهبر-عضو (اسکاندورا و گراین، 1984) بود . بر اساس یافته‌ها بین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (جهت‌گیری مردمی، تسهیم قدرت، هدایت اخلاقی و وضوح نقش) با تعامل رهبر-عضو رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد هم‌چنین یافته‌های مدل معادلات ساختاری نشان داد: رهبری اخلاقی بر تعامل رهبر-عضو به طور مستقیم تاثیرمثبت و معنی‌داری دارد. تعامل رهبر-عضو بر درگیری شغلی به طور مستقیم تاثیرمثبت و معنی‌داری دارد. رهبری اخلاقی بر درگیری شغلی از طریق متغیر تعامل رهبر-عضو تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. بنابراین مدیران مدارس می‌توانند با به کارگیری سبک رهبری اخلاقی زمینه را برای افزایش درگیری شغلی و بهبود تعاملات رهبر-عضو فراهم کنند
کلیدواژه ها
رهبری اخلاقی، تعامل رهبر-عضو،معلمان
وضعیت: پذیرفته شده