تاثیر رهبری اخلاقی مدیران با درگیری شغلی معلمان در مدارس شهرستان قصرقند |
کد مقاله : 1085-CNF |
نویسندگان |
مجید جشیره *1، ایوب جشیره2، شه محمد ترنج زر3 1مدرس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان 2کارمند آموزش وپرورش دشتیاری 3آموزش وپرورش قصرقند |
چکیده مقاله |
هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران با درگیری شغلی معلمان مدارس شهرستان قصرقند بود. این پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. از بین دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان قصرقند به شیوه نمونهگیری طبقهای-تصادفی تعداد 162 دبیرزن ومرد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها که مورد استفاده قرارگرفت پرسشنامه رهبری اخلاقی (کالشون و همکاران، 2011)، درگیری شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) بود. بر اساس یافتهها بین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (جهتگیری مردمی، تسهیم قدرت، هدایت اخلاقی و وضوح نقش) بادرگیری شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد <). همچنین یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد: رهبری اخلاقی بر درگیری شغلی به طور مستقیم تاثیرمعنیداری ندارد. رهبری اخلاقی بر تعامل رهبر-عضو به طور مستقیم تاثیرمثبت و معنیداری دارد. بنابراین مدیران مدارس میتوانند با به کارگیری سبک رهبری اخلاقی زمینه را برای افزایش درگیری شغلی و بهبود تعاملات رهبروزیردستان برای کارایی واثربخشی هرچه بیشتر سازمان و مدارس فراهم کنند. |
کلیدواژه ها |
رهبری اخلاقی، درگیری شغلی، دبیران قصرقند |
وضعیت: پذیرفته شده |