اخلاق حرفهای تعلیم و تربیت در دوره اسلامی |
کد مقاله : 1084-CNF (R3) |
نویسندگان |
منیره ادراکی * آموزش و پرورش استان زنجان منطقه زنجانرود |
چکیده مقاله |
مسئولیتپذیری معلمان در فعالیت حرفهایشان در قبال دانشآموزان، همکاران و دیگر کسانی که در این محیط حرفهای قرار دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار و سرآغاز شاخه جدیدی از دانش اخلاق در حیطه اخلاق کاربردی به نام اخلاق حرفهای تعلیم و تربیت است. اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین، منبع غنی از آموزههایی در باب اخلاق حرفهای و تعلیم و تربیت است. دسترسی به این آموزهها از طریق تحلیل و بررسی قرآن کریم، نهجالبلاغه، آثار متفکران دینی و شاعران مسلمان و معتقد امکانپذیر است. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به بررسی اخلاق حرفهای تعلیم و تربیت در دوره اسلامی پرداخته است. روش تحقیق و گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی و به شیوه تحلیل اسنادی(کتابخانهای) و تحلیل مضمون است و اسناد مورد تحلیل مجموعا 216 سند شامل: 80 آیه از قرآن، 6حدیث از نهجالفصاحه، 18خطبه و حکمت از نهجالبلاغه، 2کتاب از استاد مطهری، 60 غزل از حافظ و 40منظوم از سعدی میباشد. نتایج به دستآمده از بررسی و تحلیل متون و اسناد حاکی از آن است که نظم، آزاداندیشی، وقتشناسی، مهربانی و خوشخلقی، تعامل مثبت با همکاران و دانشآموزان، رازداری و انتقادپذیری از مهمترین ویژگیهای اخلاقی حرفهای معلمان محسوب میشود. همچنین اخلاقحرفهای تعلیم و تربیت زمانی به درستی اجرایی میشود که معلمان به حرفه خود علاقمند باشند و به آن عشق بورزند. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفهای، معلم، اسلام، تعلیم و تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده |