مبانی اخلاق حرفه ای در آموزش: مفاهیم، فلسفه، شاخص ها و دیدگاه ها |
کد مقاله : 1074-CNF (R1) |
نویسندگان |
رضا ابراهیمی *، سیده فریبا حسینی دیوشلی دبیر آموزش و پرورش، لنگرود، ایران |
چکیده مقاله |
هر سازمانی، متناسب با ساختار حرفه ای خود، دارای کد های اخلاقی است که اخلاق حرفه ای نام دارد. آموزش و پرورش نیز نظامی حرفه ای است و معلمان مدارس به عنوان افرادی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند باید از اصول اخلاق حرفه ای معلمی آگاهی داشته و به آن پایبند باشند. هدف این مقاله مروری که به کمک مطالعه کتابخانه ای و بررسی کتب و مقالات مرتبط تدوین شده است، تبیین اخلاق حرفه ای معلمان مدرسه به عنوان یک معلم بوده و در آن استانداردهای اخلاقی معلمان در دو نقش آموزشی و تربیتی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور گزیده ای از دستورات اخلاقی اسلام در ارتباط با موضوع تشریح شده و به قوانین برخی از کشور ها در زمینه اخلاق حرفه ای تدریس نیز اشاراتی شده است. بر اساس مبانی اخلاق حرفه ای معلمی، یک دبیر در دو بعد باید خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی بداند؛ اول، به جهت جایگاه تأثیر گذاری که بر رفتار و افکار فراگیران دارد، باید خود را آراسته به فضایل اخلاقی نماید و بداند موثرترین روش در انتقال ارزش های اخلاقی مثبت، آشکار شدن آن ها در رفتار واقعی مدرس است. دوم، به جهت وظیفه ای که در قبال برآوردن نیازها ی آموزشی دانش آموزان دارد، باید با رعایت حداکثری اصول اخلاقی در انجام وظایف حرفه ای، مسئولیت های آموزشی خود را به بهترین نحو به انجام رساند. |
کلیدواژه ها |
اخلاق، معلم، اخلاق حرفه ای، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |