بررسی مولفه های اخلاق حرفه ای معلمی |
کد مقاله : 1073-CNF |
نویسندگان |
منیره زمانی * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
حاکمیت اخلاق حرفه ای در هر سازمانی در اثربخشی و کارایی سازمان، نقش موثری دارد. نتایج و کاربردهای فردی، سازمانی و اجتماعی مثبت اخلاق، توجه زیادی را به این مبحث جلب نموده است. به ویژه در سازمان های آموزشی که تعاملات انسانی در آن از اولویت بیشتری برخوردار است و دارای پویایی و پیچیدگی های بیشتری هستند. بررسی مولفه های اخلاقی در نظام آموزشی می تواند به سیاستگزاران، مدیران و برنامه ریزان آموزشی در اتخاذ تدابیر مناسب یاری نماید. اهمیت اخلاق حرفه ای به ویژه در سازمان های آموزشی، مطالعه مولفه های اخلاق حرفه ای معلمی را ضروری می کند. اخلاق حرفه ای تدریس و معلمی در اصل انعکاسی از ارزش ها و عقاید اساسی معلمان و نیز انعکاسی از ارزش هایی است که تمامی ذینفعان، برای حرفه تدریس در حال حاضر و آینده قایل هستند (کمپبل، 2000، ص206). این مقاله کوشیده است با مرور شماری از مطالعات و پژوهش های صورت گرفته درباره اخلاق حرفه ای معلمان، سیری در مطالعات گوناگون ارایه شده در این حوزه داشته باشد و به جمع بندی مولفه های مربوط به اخلاق حرفه ای معلمی بپردازد. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای، اخلاق حرفه ای معلمی، حرفه معلمی، مولفه های اخلاق حرفه ای معلمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |