اثربخشی اخلاق حرفه‌ای بر تدریس برخط معلمان پایه‌های پنجم و ششم دبستان‌های چابهار
کد مقاله : 1068-CNF (R1)
نویسندگان
سلمان رئیسی *
دانشگاه بین اللمللی چابهار
چکیده مقاله
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی اثربخشی اخلاق حرفه‌ای بر تدریس برخط معلمان دبستان‌های شهرستان چابهار بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش ﺷﺎﻣﻞ آموزگاران پایه‌های پنجم و ششم شهرستان چابهار به تعداد 187 نفر بودند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻃﺒﻖ جدول مورگان ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 118 ﻧﻔﺮ بودند که ﺑﻪ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و درنهایت از این تعداد، 108 نفر به پرسشنامه پاسخ کامل دادند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد اخلاق حرفه‌ای هیوود و همکاران (2009)؛ و تدریس بر خط وطن‌ پرست و همکاران (1395) بودند. ﺑﺮای تعیین روایی پرسشنامه از رواﯾﯽ صوری و محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب برابر 841/0 و 890/0 محاسبه شدند. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده گردید. یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن می‌دهد، اخلاق حرفه‌ای بر تدریس برخط معلمان دبستان‌های شهرستان چابهار تأثیر مثبت و معناداری دارد (P<0.01).
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‌ای، تدریس برخط، معلمان، چابهار
وضعیت: پذیرفته شده