مبانی اخلاق حرفه‌ا‌ی در آموزش: مفاهیم، فلسفه، شاخص‌ها و دیدگاه‌ها‌
کد مقاله : 1066-CNF
نویسندگان
احترام سبحانی *
علوم تربیتی گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی
چکیده مقاله
آموزش، زیربنای توسعۀ پایدار انسانی است و ابزار اصلی برای تحقق اهداف توسعه به شمار می‌رود. آموزش باید در جهت توسعۀ کامل شخصیت انسانی باشد و تحقق اهداف آموزشی نمی‌تواند بدون توجه به جنبه های اخلاقی صورت پذیرد؛ زیرا پیوند آموزش و اخلاق پیوند استوار و ناگسستنی است. همچنین، امروزه دست‌اندرکاران نظام‌های تربیتی در کشورهای دنیا اعم از پیشرفته و کشورهای در حال توسعه، به اهمیت آموزش اخلاق حرفه‌ای معلمان و مدیران مدارس و ارائۀ گواهینامه توجه دارند و خواستار اضافه شدن واحد درسی اخلاق حرفه‌ای به دوره‌های تربیت معلم و برنامه‌های درسی آموزش و پرورش هستند؛ زیرا از این طریق در تدوین چارچوب‌ها و استانداردهای اخلاق حرفه‌ای به ارزش‌ها و نیازهای جامعۀ خود توجه داشته و معلمان و تمامی افرادی که در عرصۀ آموزش حضور و فعالیت دارند، در جهت رسیدن به اهداف متعالی آموزش و پرورش گام بردارند. در حرفۀ معلمی تمامی تصمیمات نه تنها مبتنی بر جنبۀ فنی بلکه بر اساس اخلاق و تفکرات اخلاق است که معلم در تدریس به آن‌ها توجه دارد.
کلیدواژه ها
اخلاق، آموزش، معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط