ارزیابی رابطه اخلاق حرفه ای معلمان با کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی آنان در مدارس
کد مقاله : 1043-CNF
نویسندگان
آزاده رضائی نسب *1، مرضیه علی پور2
1دبیر جغرافیا اموزش و پرورش منطقه جلگه در اصفهان
2اموزگار ابتدایی اموزش و پرورش شهرستان جاجرم استان خراست شمالی
چکیده مقاله
آموزش و پرورش سازمانی پویا در جامعه محسوب گردیده که وظیفه آموزش پایه را بر اعضای جامعه بر عهده دارد. معلمان از محورهای مهم سازمان آموزش و پرورش محسوب می گردند. از عواملی که می تواند در مطلوبیت وضعیت معلمان اثرگذار باشد عامل کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی آنان است. در این بین، توجه به اخلاق حرفه ای و پیامدهای آن یکی از مهمترین موضوعات پژوهش در حوزه های سازمانی اموزش و پرورش است. اخلاق حرفه ای معلمان به نوبه خود می تواند در افزایش و ارتقاء کیفیت زندگی کاری و خودکار آمدی اثر گذار باشد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ی اخلاق حرفه ای معلمان با کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی آنان در مدارس سراسر کشور است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان سراسر کشور می باشد که به صورت تصادفی 130 نفر مورد پرسش‌گری قرار گرفتند. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس ماهیت، توصیفی و تحلیلی و از لحاظ دستیابی به حقایق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. با استفاده از ازمون تی تک نمونه ای و همبستگی پیرسون مشخص گردید که اخلاق حرفه ای معلمان بر کیفیت زندگی کاری بیشتر از خودکارامدی انان موثر می باشد.
کلیدواژه ها
خودکارآمدی، کیفیت زندگی کاری، اخلاق حرفه ای، معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده