رابطه اخلاق حرفهای با تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران شهرستان ایرانشهر |
کد مقاله : 1041-CNF |
نویسندگان |
محمود ناروئی *، سمیر کوهی، ذبیح الله اللهی دانشگاه بین المللی چابهار |
چکیده مقاله |
بدون شک حرکت در جهت نیل به اهداف سازمانی و کسب آن اهداف و در نهایت پیشرفت جامعه در گرو افزایش اخلاق حرفهای در سازمانهاست داشتن اخلاق حرفهای به عنوان یک مزیت رقابتی و از مهم ترین متغیرهای موفقیت در هر سازمانی مطرح است. هدف از این پژوهش بررسی اخلاق حرفهای مدیران با تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران شهرستان ایرانشهر است. روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران سه مقطع تحصیلی شهر ایرانشهر (87N=) نفر بود که بهصورت تصادفی 70 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. در این پژوهش، از سه پرسشنامهی مقیاس اخلاق حرفهای گریگوری، سی پتی (1990)، پرسشنامه تعهد سازمانی می یر و آلن (1991) و پرسشنامه رضایت شغلی کندال و اسمیت (1969) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با سؤالهای پژوهش از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین اخلاق حرفهای با تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران وجود داشت. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی، رضایت شغلی |
وضعیت: پذیرفته شده |