رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی |
کد مقاله : 1040-CNF |
نویسندگان |
فاطمه هوتی *1، زینب ارژنگ2، ذبیح الله اللهی3 1دانشگاه بین الملی چابهار 2دانشگاه بین المللی چابهار 3استاد دانشگاه بین المللی چابهار |
چکیده مقاله |
اخلاق حرفهای در محیط کار کلید پیشگیری از بیشتر مشکلات شغلی است به همین دلیل تمامی سازمانها و نهادهای یک جامعه به دنبال دستیابی به آن هستند. رعایت اخلاق حرفهای در شغل معلمی به دلیل این که با تربیت نیروی انسانی آینده یک کشور سروکار دارد، به مراتب ضرورت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در معلمان ابتدایی شهر فنوج انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 152 معلم ابتدایی بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر از طریق سه پرسشنامه اخلاقحرفهای (گریگوری، 1990)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1975) و عملکردشغلی (پاترسون، 1970) مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاقحرفهای و مولفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با عملکرد شغلی و خودکارآمدی به ترتیب برابر با 305/0، 288/0، 238/0، 289/0 بود (p<0/01). مقدار ضرایب همبستگی اخلاقحرفهای و مولفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با خودکارآمدی به ترتیب برابر با 288/0، 306/0، 411/0 و 353/ بود (p<0/01) همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که بین ابعاد اخلاقحرفهای، خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/01). |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفهای، خودکارآمدی، عملکرد شغلی، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |