اخلاق حرفه ای در آموزش: مورد پژوهشی اخلاق در مدیریت کلاس درس
کد مقاله : 1029-CNF (R2)
نویسندگان
نازی بالی *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی اخلاق حرفه ای در آموزش و به طور ویژه بررسی اخلاق در مدیریت کلاس درس بود. روش تحقیق کیفی –توصیفی تحلیلی و به شکل مروری – کتابخانه ای انجام گرفت. ابزار پژوهش، مقالات، کتاب ها و سایت های مرتبط در زمینه موضوع تحقیق می باشد. بدین منظور روایتی که فقط از داده ها و مطالعات کیفی برگرفته از منابع کتابخانه ای و بررسی مقالات مرتبط تدوین شده بودند، بررسی شدند. نتایج بررسی نشان داد: موضوع اخلاق حرفه ای یکی از شاخه های جدید اخلاق می باشد که درصدد است به مسائل اخلاق حرفه ای بپردازد. اصول اخلاق حرفه ای دارای بار و ارزشهای والایی است که رعایت آنها در سازمانها و هنجارهای اجتماعی نقش آفرین است. وجود اخلاق به ویژه در آموزش و پرورش باعث رشد، تعالی و بالندگی آموزش و پرورش و به تبع آن، کل کشور می شود در حوزۀ آموزش و پرورش، اخلاق و قواعد اخلاقی هم در قالب نوع عمل و رفتاری که از متصدیان و مجریان و نیز مخاطبان آموزش و پرورش انتظار می‌رود و هم درباره مقررات ناظر به تحقیقات و دانش تعلیم و تربیت، تجلی ویژه‌ای دارد. رفتارهای شایسته و هنجارهای مناسبی است که استاد نسبت به شاگرد و شاگرد نسبت به استاد باید در نظر داشته باشد به آداب آموزشی تعبیر می شود. این آداب نوعی تعامل و رابطۀ عاطفی ویژه را در محیط آموزشی و تربیتی ایجاد می‌کنند و خود، از مؤثرترین شیوه‌های آموزشی و ترویج فضایل اخلاقی به شمار می‌آیند.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه ای، اخلاق در آموزش
وضعیت: پذیرفته شده