تاملی بر خاطرات معلمی با رویکرد روایت پژوهی
کد مقاله : 1022-CNF
نویسندگان
نگین شفیع نیا *1، عادل سلیمانی2
1آموزش ابتدایی،گروه ج،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
2دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید صدوقی،کرمانشاه،مدرس رشته اموزش ابتدایی
چکیده مقاله
هدف کلی تحقیق حاضر، تبیین مولفه های موثر بر توسعه حرفه ای معلمان با رویکرد روایت پژوهی است .روایت پژوهی یک
نوع تحقیق کیفی است . در این روش دانشجومعلمان با استفاده از تجارب دوران تحصیل خود و به یاد اوردن خاطرات و
الگوهاو حوادث و اتفاقات گذشته خود سعی دارند که بر مهارت ها و دانش حرفه ای خود بیفزایند . این روش موثر و کارامد
باعث میشود محققان و پژوهشگران این عرصه از گذشته خود الگو بگیرند و ان را به عنوان یک تجربه مفید در اینده شغلی
خود به کار ببندند . در این پژوهش از داده های بیشماری کمک گرفته شده است.این داده ها و اطالعات شامل تجارب ،دانش
،حوادث و رویدادهای گذشته افراد میشود.که با استفاده از فیلم ها و تصاویر و متون خاطرات جمع اوری شده است وما این
داده های بسیار ارزشمند را به صورت کدهای باز)200 کد(و محوری)18 کد(و گزینشی)5کد(دراوردیم . کدهای باز هریک
،یک پیام و معنای مهم و کلیدی را به ما القا میکنند . کدهای محوری درواقع مجموعه ای سامان یافته از کدهای باز است که
تعداد مشخصی از کدهای باز را در دسته های مشخص قرار میدهد . و کدهای گزینشی یک مدل سامان یافته تر از کدهای
محوری و باز است که نظم ویژه ای را به کدهای معنادار میدهد . بر اساس این پژوهش هویت حرفه ای معلم بر مبنای روایتهای
تحصیلی و تجارب زیستی باید متوجه این موارد باشد : توجه به مشکالت تربیتی،مهارت های معلمی،مهارتهای مدیریتی،عوامل
انگیزشی،موانع تحصیلی
کلیدواژه ها
توسعه حرفه ای معلم ، روایت پژوهی ، روایت های تحصیلی ، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر