تاملی بر خاطرات معلمی با رویکرد روایت پژوهی |
کد مقاله : 1022-CNF |
نویسندگان |
نگین شفیع نیا *1، عادل سلیمانی2 1آموزش ابتدایی،گروه ج،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه 2دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید صدوقی،کرمانشاه،مدرس رشته اموزش ابتدایی |
چکیده مقاله |
هدف کلی تحقیق حاضر، تبیین مولفه های موثر بر توسعه حرفه ای معلمان با رویکرد روایت پژوهی است .روایت پژوهی یک نوع تحقیق کیفی است . در این روش دانشجومعلمان با استفاده از تجارب دوران تحصیل خود و به یاد اوردن خاطرات و الگوهاو حوادث و اتفاقات گذشته خود سعی دارند که بر مهارت ها و دانش حرفه ای خود بیفزایند . این روش موثر و کارامد باعث میشود محققان و پژوهشگران این عرصه از گذشته خود الگو بگیرند و ان را به عنوان یک تجربه مفید در اینده شغلی خود به کار ببندند . در این پژوهش از داده های بیشماری کمک گرفته شده است.این داده ها و اطالعات شامل تجارب ،دانش ،حوادث و رویدادهای گذشته افراد میشود.که با استفاده از فیلم ها و تصاویر و متون خاطرات جمع اوری شده است وما این داده های بسیار ارزشمند را به صورت کدهای باز)200 کد(و محوری)18 کد(و گزینشی)5کد(دراوردیم . کدهای باز هریک ،یک پیام و معنای مهم و کلیدی را به ما القا میکنند . کدهای محوری درواقع مجموعه ای سامان یافته از کدهای باز است که تعداد مشخصی از کدهای باز را در دسته های مشخص قرار میدهد . و کدهای گزینشی یک مدل سامان یافته تر از کدهای محوری و باز است که نظم ویژه ای را به کدهای معنادار میدهد . بر اساس این پژوهش هویت حرفه ای معلم بر مبنای روایتهای تحصیلی و تجارب زیستی باید متوجه این موارد باشد : توجه به مشکالت تربیتی،مهارت های معلمی،مهارتهای مدیریتی،عوامل انگیزشی،موانع تحصیلی |
کلیدواژه ها |
توسعه حرفه ای معلم ، روایت پژوهی ، روایت های تحصیلی ، تجارب زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |