تبعیین مولفه های موثر بر توسعه حرفه ای معلمان با رویکرد روایت پژوهی
کد مقاله : 1018-CNF
نویسندگان
فاطمه وروایی *
دانشگاه شهید صدوقی کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضرتبعیین مولفه های موثر بر توسعه های حرفه ای معلمان با رویکرد روایت پژوهی است چرا که با تامل در روایت های دوران تحصیل یک معلم از دوران ابتدایی تا متوسطه دوم می توان مولفه های هویت حرفه ای آینده را تقویت و بازتعریف نمود.ابزار تجزیه و تحلیل داده ها کدگذاری متعارف است. جامعه آماری این تحقیق تمامی روایت های 12 سال تحصیلی، از پایه ی ابتدایی تا متوسطه دوم یک دانشجومعلم می باشد. در هر پایه تحصیلی یک روایت برجسته به عنوان نمونه انتخاب شده است که بحث و بررسی ها روی آن صورت گرفته است که در کد های باز 346 کد به دست امده است که درمرحله بعد پس از ادغام و حذف به 291کد تبدیل شده است و این کدها در 18 محور دسته بندی شده است. جمع آوری داده ها از طریق مشاهده کتب دوران تحصیل، مطالعه خاطرات و یادداشت های دوران تحصیل، مشاهده ی عکس های مربوط به دوران تحصیل و پرسش از افراد حاضر در آن مقطع زمانی صورت گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. نتیجه به دست آمده در قالب یک مدل تحلیلی-استنباطی ارائه شد و بیانگر آن بود که عوامل مرتبط با دانش آموز در روند مهارت های اموزشی و مهارت های حرفه ای ، محیط اموزشی وکادراموزشی بر هویت و توسعه حرفه ای معلم موثر است.
کلیدواژه ها
توسعه حرفه ای معلم،اخلاق حرفه ای معلم،روایت پژوهی، روایت های تحصیلی، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده