واکاوی روایت ها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم به عنوان عامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1016-CNF
نویسندگان
ارغوان رضایی *1، عادل سلیمانی2
1دانشجو دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی
2مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر واکاوی روایت ها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجومعلم به عنوان عامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای نویسنده است بدین منظور در این پژوهش ابتدا خاطرات تاثیرگذار در سه دوره مدرسه یعنی ابتدایی، متوسطه اول و دوم جمع آوری شد. در مرحله بعدی هر یک از خاطرات کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پژوهش حاضر کیفی و از نوع روایت پژوهی است و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش کدگذاری های متعارف است که تعداد 310 کد باز و 23 محور استخراج شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی روایت های دوران ابتدایی و متوسطه اول و دوم است و در هر روایت خاطرات برجسته و جملات مهم به عنوان نمونه آمده است. روش جمع آوری اطلاعات مشاهده، بررسی دفترچه خاطرات و مصاحبه با دوستان دوران تحصیلی بوده است. یافته های حاصل از این پژوهش باعث بوجود آمدن ۳۱۰ کد باز و ۲۳ محور شده است که این ۲۳ محور در آخر به 4 مقوله وسیع تر با عنوان محیط آموزشی، مهارت های شغلی و حرفه ای، عوامل درونی موثر بر عملکرد تحصیلی و عوامل بیرونی موثر بر عملکرد تحصیلی شده است که در آخر این یافته ها باعث شناسایی عامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای منجر شد که در یک مدل تحلیلی-استنباطی ارائه شد که نشان می دهد این مطالعه این امکان را برای معلمان و دانشجومعلمان به وجود می آورد تا اخلاق حرفه ای را در خود پرورش و دانش، مهارت و نگرش های حرفه ای خود را توسعه دهند.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، تجارب زیسته، اخلاق حرفه ای، معلمان، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی