پژوهش روایی و اخلاق حرفه ای یک دانشجومعلم
کد مقاله : 1014-CNF (R3)
نویسندگان
فاطمه قیلانی زاده *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی کرمانشاه/ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر درس گرفتن از رفتار و مهارت های معلمان خود در دوران تحصیل است که با بازگو و بررسی کردن روایت های تحصیلی دوران ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و میزان تاثیر گذاری آنها در شکل گیری هویت و اخلاق حرفه ای معلمی خود در آینده پرداخته شده است. این پژوهش یک تحقیق کیفی با رویکرد پژوهش روایی است. جامعه آماری تمام روایت های سه دوره تحصیلی است و نمونه گیری انتخاب یک نمونه تاثیرگذار از روایت های هر مقطع تحصیلی است و نیز تاملی بر آنها نگاشته شده است. داده های پژوهش از طریق روایت های برجسته و خاطرات الهام بخش دانشجومعلم که حاوی نکات اخلاقی است، جمع آوری شده است. همچنین داده های پژوهش با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شده اند که در ۲٠۳ کد باز و ۱۵ کد محوری و ۴ کد انتخابی جای گرفته اند. و در پایان نتیجه پژوهش در قالب یک مدل پژوهشی_استنباطی آورده شده است که بیانگر آن است که "عملکرد تحصیلی "،"اخلاقیات حرفه ای " ، "مقررات آموزشی" و "شرایط آموزشی" بر هویت و اخلاق حرفه ای معلم تاثیر می گذارد.
کلیدواژه ها
توسعه و اخلاق حرفه ای معلم، روایت پژوهی، روایت های تحصیلی، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده