" کاوش فرآیند توسعه هویت حرفه ای و اخلاق حرفه ای معلم با محوریت تجارب زیسته و روایت های تحصیلی" |
کد مقاله : 1012-CNF |
نویسندگان |
فاطمه السادات موسوی یکتا *1، عادل سلیمانی2 1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید صدوقی کرمانشاه 2پژوهشگر برتر کشوری و استاد دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی |
چکیده مقاله |
هدف تحقیق حاضر، شناسایی و تبیین مولفه های موثر بر توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای معلم و مهارت های لازم برای معلمی بهتر بودن است چرا که با تامل در روایت های دوران تحصیل یک معلم از دوران ابتدایی تا متوسطه دوم می توان مولفه های هویت حرفه ای آینده را تقویت و بازتعریف نمود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد پژوهش روایی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی روایت های 12 سال تحصیلی، از پایه ی ابتدایی تا متوسطه دوم یک دانشجومعلم می باشد. در هر پایه تحصیلی یک روایت برجسته به عنوان نمونه انتخاب شده است که بحث و بررسی ها روی آن صورت گرفته است. جمع آوری داده ها از طریق مشاهده کتب دوران تحصیل، مطالعه خاطرات و یادداشت های دوران تحصیل، مشاهده ی عکس های مربوط به دوران تحصیل و پرسش از افراد حاضر در آن مقطع زمانی صورت گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. پس از بررسی متون و استخراج مفاهیم کلیدی، به تعداد 370 کدباز رسیدیم که پس از انجام ادغام و حذف تعدادی از کدها، به تعداد 361 کد باز رسیدیم که در 28 محور دسته بندی شدند. نتابج به دست آمده در قالب یک مدل تحلیلی-استنباطی ارائه شد و بیانگر آن بود که مهارت های آموزشی، مهارت های حرفه ای معلم و فضای آموزشی و متصدیان فضای آموزشی بر هویت و توسعه حرفه ای معلم و همچنین اخلاق حرفه ای معلم موثر است. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه ها: توسعه حرفه ای معلم، اخلاق حرفه ای معلم، روایت پژوهی، روایت های تحصیلی، تجارب زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |