بررسی توسعه و اخلاق حرفه ای یک دانشجو معلم با رویکرد پژوهش روایی
کد مقاله : 1010-CNF
نویسندگان
اوین کریمی *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی استان کرمانشاه
چکیده مقاله
پژوهش در روایت های خود و دیگران از راه های توسعه ی اخلاق حرفه ای یک معلم است. هدف از این پژوهش بررسی نکاتی است که در آینده و اخلاق حرفه ای یک معلم تاثیر بسزایی خواهد داشت. چراکه با شناسایی این نکات میتوان نقاط ضعف و قوت خود و دیگران را در آموزش و پرورش شناسایی کرد. در این راستا تحقیقی کیفی با رویکرد پژوهش روایی انجام گشت. ابتدا روایات برجسته ی پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی پژوهشگر برگزیده و تاملاتی بر آن را نگاشته شد. این روایات تحصیلی و تاملاتی بر آن جامعه ی آماری تحقیق را تشکیل می دهد که برای جمع آوری آنها از یادآوری خاطرات دوران تحصیل و مصاحبه با افراد استفاده شده است. سپس در جهت بررسی دقیق تر داده ها، روایات و تاملات کدگذاری شدند و جدول کدگذاری قرار داده شده، شامل 347 کد باز، 15کد محوری و5 کد انتخابی است. برای سهولت در تجزیه و تحلیل، داده ها به طور خلاصه در یک مدل تحلیلی-استنباطی در پایان پژوهش ارائه داده شدند و از تمام این داده ها میتوان به این نتیجه رسید که بررسی روایات و تجارب زیسته ی فرد تا چه حد می تواند بر توسعه و اخلاق حرفه ای یک معلم و تغییر نگرش او در رفتار و عملکرد آموزشی اثر گذار باشد. زندگی هر شخص را مهارت های معلمان، محیط آموزشی و وقایع پیرامون آن، امور فوق برنامه، برنامه ریزی شغلی و عملکرد تحصیلی تحت تاثیر قرار می دهد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: توسعه و اخلاق حرفه ای معلم، روایت پژوهی، روایت های تحصیلی، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده