تاملی بر روایت های تحصیلی با رویکرد پژوهش روایی
کد مقاله : 1007-CNF
نویسندگان
حنانه سهرابی گرگه چقایی *
دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر،شناسایی عوامل موثربرتوسعه ی حرفه ای و شایستگی های معلم ومهارتهای الزم
برای معلمی بهتربودن است چراکه با تامل در روایت های دوران تحصیل یک معلم ازدوران ابتدایی تا
متوسطه دوم می توان مولفه های هویت حرفه ای آینده را تقویت و باز تعریف نمود.این پژوهش یک تحقیق
کیفی با رویکردپژوهش روایی است . جامعه آماری آن تمامی روایت های پایه های تحصیلی ابتدایی،متوسطه
اول ودوم یک دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان است ،در هرپایه تحصیلی یک روایت برجسته و الهام بخش به
عنوان نمونه انتخاب شده است .روش جمع آوری داده ها و ابزارمورداستفاده،مشاهده،کتب دوران تحصیل
،اوراق امتحانی ،یادداشت ها ودفتر خاطرات و حتی مصاحبه بامطلعین کلیدی است .جهت تجزیه و تحلیل
داده های کیفیحاصل شده ازکد گذاری باز،محوری و انتخابی استفاده گردید.نتایج بدست آمده از پژوهش
در یک مدل تحلیلی -استنباطی ارائه شد و حاکی از آن بودکه عملکردتحصیلی ، خصوصیات معلم،محیط
آموزشی و بر هویت و توسعه حرفهای معلم موثراست.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها:توسعه حرفهایمعلم،روایت پژوهی،روایت های تحصیلی،تجاربزیسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر