ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه اخلاق کار |
کد مقاله : 1005-CNF |
نویسندگان |
عباس رمضانی *1، الهام یوسفی2 1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید بهشتی زنجان 2آموزش و پرورش استان زنجان |
چکیده مقاله |
این مطالعه با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه اخلاق کار در میان کارکنان آموزش و پرورش به انجام رسیده است. بدین منظور، پرسشنامهای بر اساس ادبیات نظری و پرسشنامههای موجود در زمینه اخلاق کار تهیه شد. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونه 228 نفری (مرد و زن) از کارکنان آموزش و پرورش ناحیه2 شهرستان زنجان انتخاب و پرسشنامه روی آنها اجرا شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اخلاق کار با 33 گویه میباشد. روشهای بهکاررفته شامل تحلیل گویهها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملها) بودند. در نتایج تحلیل عاملی 5 عامل شناسایی شد که عبارتند از: 1. دلبستگی و علاقهبهکار 2. روابط سالم و انسانی در محل کار 3. رعایت نظم و انضباط کاری 4. روح همکاری جمعی و مشارکت در محل کار و 5. پشتکار و جدیت در کار. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 951/0 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش میتوان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدستآمده از تحلیل عاملی میتوانند اخلاق کار را به نحو مناسب اندازهگیری کند. |
کلیدواژه ها |
اعتباریابی، رواسازی، پرسشنامه اخلاق کار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |